تاريخ انتشار : 1398/07/02 - 10:03
كد :18
استاندارد سازی ایستگاه های اتوبوس
در زمینه ایستگاه های اتوبوس نیز ،داشتن یک دستگاه اتوبوس مناسب برای تمام سیستم های حمل ونقل درون شهری امری واجب و ضروری است .
در زمینه ایستگاه های اتوبوس نیز ،داشتن یک دستگاه اتوبوس مناسب برای تمام سیستم های حمل ونقل درون شهری امری واجب و ضروری است . اما مناسب بودن این ایستگاهها بسته به نظرات شهروندانی که از آن استفاده میکنند ،دارد . از دید مدیران شهری که مسئولیت رسیدگی به این اموررابر عهده دارند یک ایستگاه مناسب، ایستگاهی است که به مراقبت و نگهداری کمتری احتیاج دارد. از دید شهروندان یک ایستگاه خوب، دارای محیط دید بالاوامکان سوارشدن راحت به اتوبوس را دارد.هر دوی این نظرات خوب است و بجا است ، زیرا ساختن ایستگاههایی که مورد استفاده کمتری دارند ، تنها هدر دادن سرمایه و ایجاد مشکل برای مسئولان است . طراحی وساخت مناسب آنمیتواند مدت زمان انتظار برای اتوبوس را لذت بخش کند .
ساخت ایستگاه اتوبوس
مکان های زیادی هستند که به دلیل نداشتن سایه بان ،مکانهای تجاری پر رفت و آمد ، مکانی که آمد و شد افراد یامند در آنجا بیشتر است و مکانهایی که آب وهوا اعتدال مناسبی نداشته باشد ، برای رفاه شهروندان احتیاج به نصب ایستگاههای درون شهری است. بهترین مکان برای قرار دادن ایستگاه های اتوبوس در نزدیکی مغازه ها و در نزدیکی تقاطع ها استکه در این صورت باید سه متر ازمسیر عبور و مرور عقب تر قرار گیرد تا ایجاد ترافیک و برخورد با افراد پیاده را نکند و چنانچه ایستگاه از تقاطع دور بود، سایه بان ایستگاه باید 2 متر از پیاده رو عقب تر قرار گیرد تا برای ایستادن اتوبوس مشکلی ایجاد نکند .ایستگاه همچنین باید در مسیر موازی با پیاده رو قرار گیرد تا تداخلی با افرادی که در پیادهرو در حال عبور و مرور هستند،پیدا نکند . طرز قرار گرفتن این ایستگاه ها باید به شکلی باشد که مردم از باد و باران در فصل زمستان واز تابش اشعه خورشید در فصل تابستان محافظت شوند. هر چند این نکته مهم است که ایستگاه ها بایدبه سمت خیابان باشد تابه افراد امکان آمد و شد راحت تر بدهد. کیوسک ها یا دیگر مراکز فروش یا دستفروشی باید در سمت پایین این ایستگاه ها واقع شوند. ایستگاههای طراحی شده باید به شکلی باشد که گویای نماد شهری که در آن ، این اسیتگاه قرار دارد بوده واز مواردی منحصر همان شهراست ساخته شود .
فروش ایستگاه های اتوبوس در تهران
گاهی ایستگاه های استاندارد از نوع مشخصی از مواد ساخته وطراحی می شوند . به جز موارد عنوان شده و در طراحی این تجهیزات باید میدان دید ، تسهیلات ، راحتی و دسترسی آسان به اتوبوس را نیز مد نظر داشت. میدان دید مناسب نیز مردم را قادر می سازد تا آمدن اتوبوس را ببینند. ایستگاه هایی که از نظر طراحی ضعیف هستند به سبکی طراحی شده اند که برای دیدن رفت و آمد اتوبوس باید ایستگاه را ترک کرد و به لب پیاده رو آمد.
نوع دیگر طراحی باید به شکلی باشد که سوار شدن اتوبوس برای افراد به راحتی شکل گیرد . این مورد یکی از موارد مهم در طراحی ایستگاههای اتوبوس است. زیرا مردم دوست دارند به راحتی به اتوبوس مورد نظر خود برسند . ایستگاه ها باید دارای مکانی برای نشستن مسافرین باشند تا در مواقع بارانی یا هوای نامساعد احساس راحتی کند. مردم به اطلاعاتی در مورد زمان ورود و خروج به ایستگاه نیاز دارند. وجود تابلوهای اطلاع رسانی در ایستگاهها برای شهروندان و توریستها بسیار جالب و مفید است .
ويژگيهاي مشترك ايستگاه هاي اتوبوس
1- محلي است براي دريافت اطلاعات شهري توسط مردم.
2- دارا بودن سطوح تبليغات به اندازه كافي.
3- باز بودن يك طرف (يا شفاف بودن، براي ديد راننده اتوبوس و مسافران).
4- سقف مناسب با موقعيت معقول و منطقي به عنوان حفاظ در برابر شرايط متغير جوي.
5- امكان نشستن و يا ايستادن راحت براي مسافران.
6- نشانهها، اعلانات و جدول زمانبندي در محل مناسب باشد.
7- جهت جلوگيري از پوسيدگي و زنگزدگي از مواد مناسب و مرغوب استفاده شود.
8- زاويهها، ارتفاع و فاصلهها براي نظافت آسان و حركت روان جمعيت به طور صحيح و عملي انتخاب شود.
با دانستن اين موارد ميتوان به نكاتي اشاره كرد كه ميبايست در طراحي يك ايستگاه اتوبوس استاندارد رعايت شود. اين نكات عبارتند از:
1- سادگي طرح و شفافسازي ديوارهها تا حد ممكن براي ايجاد گشايش و رواني. اين اصل براي طراحي ايستگاه اتوبوس مانند بسياري ديگر از محصولات مبلمان شهري با كاربرد عمومي يك اصل مهم ميباشد.
ديوارههاي شفاف به كليه استفادهكنندگان آرامش، انبساطخاطر و اطمينان القا ميكند. در اينصورت، با شفاف بودن ديوارهها مسافران ميتوانند در حالت نشسته اطراف را ببينند و از آمدن اتوبوس باخبر شوند، راننده اتوبوس نيز از فاصله دور تشخيص ميدهد كه آيا مسافري در ايستگاه ميباشد يا خير؟ از طرف ديگر، عابرين پياده به خصوص آنها كه از پشت ديواره ايستگاه عبور ميكنند، بدون مانع بصري و بسته شدن ديد قادر خواهند بود طرف ديگر ايستگاه و محيط شهري را رؤيت نمايند. بسته بودن ديوارهها مشكلات ديگري نيز به دنبال دارد مانند تجمع معتادين و افراد ناباب، مزاحمت براي مردم، خوابيدن افراد، انباشت زباله، عدم اطمينان مسافر از آمدن اتوبوس و...
2- ايستگاه اتوبوس ميبايست متناسب با هويت و شرايط محيطي مكان يا منطقه شهري انجام گيرد.
3- ايستگاه اتوبوس با توجه به محدوديت معابر سواره و پياده مكان مورد نظر طراحي گردد و مواردي همچون عرض معبر، تأسيسات هوايي و زميني، ابعاد و اندازههاي متعارف و نوع سازه در طراحي ايستگاه مدنظر قرار گيرند.
4- سازه طرح بايستي داراي استحكام كافي بوده و توسط مهندس محاسب و ناظر تاييد شود.
5- طرح پيكره و سازه آن با در نظر گرفتن اصول زيبايي شناسي انجام شود، زيرا طرحي زيبا و ارزشمند به استفاده بيشتر از ايستگاه منجر ميشود.
6- طراحي و جانمايي تابلوهاي تبليغاتي روي سرپناه ايستگاه اتوبوس از اهميت خاصي برخوردار است، به طوري كه تابلوها نبايد تمامي سطح ايستگاه يا سقف را به طور كامل پوشش دهد. حتماً ميبايستي بخشهايي از ديوار دو طرف نورگير باز باشد تا سطح چشمانداز مناسبي را براي عابرين به وجود آورد. ايجاد منظره مناسب شهري براي رؤيت فضاي بيرون در حقيقت نوعي احترام گذاشتن به حقوق شهروندان ميباشد و آنها را بيشتر ترغيب به استفاده از فضاي ايستگاه مينمايد.
7- نورپردازي ايستگاه و تابلوها ميبايستي با در نظر گرفتن شرايط محيطي و سازمان ترافيك انجام شود. به هيچ وجه نبايد نورپردازي موجب خيرگي چشم افراد يا رانندگان خودرو باشد.
8- مكان و فضاي مورد نياز براي ايستگاه اتوبوس با توجه به تراكم جمعيت در هر منطقه محاسبه شود.
9- تابلوهايي جهت نشان دادن اطلاعات راهها و مسيرها در نظر گرفته شود.
10- در خيابانهايي كه داراي پيادهروهايي با عرض كم هستند با بستن پل مناسب بر روي جوي كنار خيابان و اضافه شدن عرض جوي آب به عرض پيادهرو ميتوان بخشي از سرپناه ايستگاههاي اتوبوس را بر روي آنها بنا كرد.
11- حداقل عرض سرپناه ايستگاه اتوبوس 120 سانتيمتر با ارتفاع 200 سانتيمتر باشد.
12- در ايستگاههايي كه تعداد سرويسها زياد است و تعداد مسافرين نيز زياد است به جاي نيمكت ميتوان از لولههايي كه به صورت افقي نصب شده جهت تكيه دادن افراد بصورت ايستاده استفاده كرد. اين لولهها بايستي با فرمي خاص طراحي شوند كه تكيه دست و قسمتي از بدن بر روي آن به راحتي امكانپذير باشد.
13- امروزه ايستگاه اتوبوس فقط محل انتظار يا توقف نيست، پژوهشهاي شهري و زيست محيطي نشان ميدهد كه استفادهكنندگان و عموم مردم خواستار چند منظوره بودن ايستگاههاي اتوبوس و زيباسازي هر چه بيشتر آنها هستند. به طوريكه ايستگاه اتوبوس به صورت يك سمبل يا نماد و حجم شهري (scupture) در آمده و متناسب با طراحي زيباي اتومبيلها و اتوبوسهاي مدرن باشد تا توقعات زيبايي شناسانه مردم و نيازهاي دنياي امروز را جواب دهد.
معرفی انواع ایستگاه های سیستم اتوبوس
ایستگاه های اتوبوس خیابانی
ایستگاه های اتوبوس آزادراهی
صنعت حمل و نقل عمومی در دوران اخیر یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه دولت ها است. توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه های تردد با وسیله شخصی، تقویت ارتباطات اجتماعی با گسترش ارتباطات اجتماعی، تقویت اکوتوریسم و افزایش آرامش ذهنی و جسمی شهروندان نقش اساسی دارد. بر این اساس می توان گفت حمل و نقل عمومی به دلیل داشتن نقش زیربنایی در فرآیند رشد اقتصادی یکی از اجزا مهم اقتصاد ملی محسوب می شود.
تشویق مردم برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی یکی از اقداماتی است که در اکثر کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. طراحی ایستگاه های حمل و نقل عمومی از یک سو به منظور تشویق مردم و جذب آنها برای استفاده از این حمل و نقل بوده و از طرف دیگر ایجاد یک جاذبه گردشگری در منطقه محسوب می شود. امروزه با توجه به اهمیت این موضوع، مدیران کلانشهرهای کشورهای مختلف جهان تصمیم گرفته اند تا با خلاقیت در معماری و ایجاد جذابیت بیشتر به ساخت این ایستگاه ها بپردازند. استفاده از هنرمندان و طراحان بنام در طراحی این ایستگاه ها یکی از اقدامات مهم برای ایجاد ایستگاه هایی زیبا در جهان است.