بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که بصورت فردی یا گروهی، انجام و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک شود.
بازی عبارت است از هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار که بصورت فردی یا گروهی، انجام و موجب کسب لذت و برآورده شدن نیازهای کودک شود. کودکان نقاط قوت و ضعف خود از جمله تمایل به فرمان دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی بودن یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی یا شادی، امیال و آرزوهای خود را از طریق بازی نشان میدهند. بازی، رشد عاطفی، اجتماعی ، جسمانی و ذهنی کودک را به همراه دارد.
کودک را رها کنید تا بازی کند؛ چه تنها، چه با برادر و خواهر خود. همچنین او را رها کنید تا بازی کند با فرزندان فامیل و آشنایان، با فرزندان دوستانتان و یا با همسالان بیگانه. شما اگر در پی نیازهای او مانند خانه و زندگی هستید او نیز به صورت غریزی در پی نیازهای خویش است.
برای مشاهده محصولات و مبلمان شهری تولید شده در شرکت آرتا پارک کلیک کنید.
کودکان روحیات متفاوتی دارند و با توجه به ویژگی های خود،بازی های مختلفی را تجربه می کنند. عواملی که در انتخاب نوع بازی کودکان دخالت داردعبارتند از:
1) تفاوت های فردی
2) میزان سلامتی
3) سطح رشد جسمی و حرکتی
4)بهره ی هوشی
5) جنسیت
6) خلاقیت
7) فرهنگ خانواده
8) موقعیت جغرافیایی
بر همین اساس بازی به انواع گوناگون تقسیم می شود:
بازی های جسمی
از قدیمی ترین بازیهاست به ابزار مخصوص نیازمند است، هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام می شود، برای مصرف انرژی اضافی بدن و نجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای نا آرام و پرخاشگری توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد.
مجموعه بازی پلی اتیلن پکیج کاملی از وسایل بازی مورد علاقه کودکان است که شامل تجهیزاتی از قبیل تاب ها، سرسره ها، تونل ها و راه پله های تو در تو می شود. وسایل بازی پلی اتیلن نسبت به اسباب بازی های فلزی قدیمی از طراحی بهتر، زیباتر و ایمنی بالاتری برخوردار هستند. از این نوع وسایل بازی می توان در خانه های بازی، مهد کودک ها و پارک ها استفاده نمود و اطمینان داشت که به سادگی شکسته نمی شوند و آسیبی به کودکان وارد نمی کنند. این وسایل بازی خاصیت خود رنگ شدگی دارند و با گذر زمان رنگ آن پریده نمی شود. همچنین تمامی محصولات بازی پلی اتیلنی دارای ضمانت و خدمات پس از فروش هستند. تولید کننده وسایل بازی پلی اتیلن به منظور افزایش کیفیت این محصولات، نکات مختلفی را مد نظر قرار می دهد. مثلا مواد استفاده شده برای تولید وسایل بازی باید دارای استانداردهای کیفیت و ایمنی مربوطه باشند.
بازی های تقلیدی
کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آن ها را باور کرده است معمولاً بهترین شخصیتها برای شروع ایفای نقش،والدین برادران و خواهران و دوستان هستند کودک از ایفای نقش آنان لذت برده و تجربه کسب می کند در دوره ی دبستان بیشتر نقش معلمان را تقلید می کند در حالی که در دوره ی نوجوانی از تقلید رفتار بزرگسالان دوری می کند و به تقلید رفتار همسالان می پردازد که این خود آغازی است برای هماهنگی و همسو شدن با گروههای اجتماعی و ایفای نقش های زندگی.
بازی نمایشی
کودک در تقلید از بزرگترها از لباس و عینک و وسایل مخصوص آن ها استفاده می کند مانند پسر کوچکی که کت پدر را به تن کرده و یا دختر بچه ای که کفش پاشنه دار مادر را پوشیده و به زحمت راه می رود.
بازی خلاقیتی
کودک از طریق به وجود آوردن چیزی،عقاید و احساساتش را اظهار می کند مانند نقاشی،موسیقی،خمیر بازی،شن بازی و یا استفاده از لغات که او را قادر می سازد تا در آینده داستان،شعر و نمایشنامه بنویسد.
بازیهای گروهی
این بازی ها هدف مشترکی دارند که افراد شرکت کننده برای نیل به آن ناگزیرند تلاشها و فعالیت های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند. از این رو بازی ، عامل مهمی در ایجاد مراوده و ارتباط متقابل میان کودکان است ، چرا که لزوم همکاری برای رسیدن به هدفی واحد موجب اتحاد آنها می شود . بنابراین کودکان با انتخاب نوع بازی و تعیین شرایط بازی و مقید کردن خود به اطاعت از اصول و قوانین بازی ، در حقیقت نوع خاصی از زندگی اجتماعی را تجربه می کنند و در سازمان دادن به این زندگی اجتماعی ، این باور را در خود پرورش می دهند که به منظور پذیرش در گروه بازشناسی از سوی همبازی ها ، باید به توعی دیگر ، همبازی ها را در زندگی خود شرکت دهند . کودک بدون بازی و بویژه بازیهای گروهی ، خودخواه و فاقد توانایی لازم برای ایجاد ارتباط موفق و سالم با دیگران بار می آید ، حال آنکه از طریق بازی ،شیوه همکاری و نفوذ در گروه همسالان ، جلب توجه دیگران ، رعایت حقوق دیگران ، زندگی گروهی وبسیاری از امور اجتماعی دیگر را یاد می گیرد.
برای تعیین قیمت مجموعه بازی پلی اتیلن پارکی کارشناس شرکت آرتا پارک به محل اجرای پروژه مراجعه می کند و سپس با در نظر گرفتن مساحت فضای مورد نظر و سفارش مشتری، هزینه نهایی اعلام می شود. مجموعه بازی پلی اتلین همانطور که از نام آن نمایان است دارای بدنه ای مقاوم و مستحکم از جنس پلی اتیلن است. این محصول از دو بخش اصلی به نام اسکلت فلزی و قطعات پلی اتیلنی تشکیل شده است. اسکلت فلزی مجموعه بازی پلی اتیلن همانند اسکلت بدن انسان عمل می کند و رابط بین قطعات پلی اتیلنی می باشد. این بخش از لوله های گالوانیزه ساخته شده است و در برابر رطوبت مقاوم بوده و دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شود. بخش پلی اتیلنی شامل قطعات مختلفی همچون تاب، سرسره ساده، سرسره تونلی، سرسره مارپیچ، الاکلنگ و... می باشد. این بخش خود رنگ بوده و در برابر تابش مستقیم نور خورشید دچار تغییر رنگ و تغییر فرم نمی شود.
بازی های طبیعی
آنچه مشهود است اینکه این بازیها نه تنها منجر به رشد کودک چه از نظر جسمانی و روانی می شود بلکه بلوغ و پختگی شخصیت را همراه دارند . مثلاً اکثراً بازیهای طبیعی توام با حرکات و تقلاهای سخت است و همین عاملی است که کودک بتواند شیوه های گوناگون موجهه با محدودیت های موجود در زندگی آتی خود و عالم هستی و پرش از این محدودیت ها را تمرین کند.
بازی های شهری
به دلیل زندگی محدود در آپارتمانها ، جلوگیری از مزاحمت برای همسایگان، عدم امنیت در خیابانها و کوچه ها به هنگام بازی و امثالهم ، کودکان شهر نشین نه تنها از انجام بازی های طبیعی محرومند بلکه مجال نفس کشیدن ، با صدای بلند آواز خواندن و …. را هم ندارند . ورزشهای دسته جمعی در خیابانها و پر شدن کوچه ها و معابر عمومی توسط کودکان ، نوجوانان و حتی جوانان در روزهای تعطیل یا ساعت بعد از تعطیل شدن مدارس نمونه بارزی از عطش درونی و طبیعی آنان به چنین فعالیت و اشتغالی است . متأسفانه آنچه زندگی شهری با خود به ارمغان آورده است محدودیت های غیر طبیعی است. محدودیت هائی که منجر به هیچگونه حرکت فعالانه و طبیعی نمی شود. زندگی شهری به تبع ویژگیهایی خاصی که ما لحظه به لحظه با آن روبرو هستیم ناگزیر از استحکام و تثبیت چنین محدودیت هائی است و نتیجه آن اینست که فرزندان ما امکان بکار انداختن قوای گوناگون هستی خود را ندارند. اگر پدران ما با همکلاسی های خود پیاده فاصله خانه تا مدرسه را طی می کردند و در این اثنا ، همدلی ، همراهی ، همکاری و .. را تجربه می کردند ، فرزندان ما عادت کرده اند که صبح با چشمان خسته از تماشای تلویزیون و برنامه های شب گذشته و برای صرفه جوئی در وقت با تاکسی ، سرویس یا وسیله شخصی خانواده به مدرسه برود . یعنی فقط چاردیواری « چاردیواری خانه ، اطاق، ماشین ، مدرسه ، تلویزیون ، رادیو ، اسباب بازی و … ».
اسباب بازی
انتخاب «بهترین اسباب بازی» برای کودک ، کاری تقریباً ناممکن است. بهترین اسباب بازی آن است که کودک را مجذوب خود می کند و او دوباره به سراغ آن می رود و تحریک و لذت بیشتری از آن کسب می کند. این اسباب بازی ممکن است خیلی گران یا خیلی ارزان تمام شود ولی نهایتاً همان اسباب بازی است که کودک از آن لذت می برد و بیشترین امکانات یادگیری را برای وی فراهم می آورد. برخلاف آنچه والدین انتظار دارند، هر قدر اسباب بازی دارای شکل غیر اختصاصی تر و بنیادی تر باشد، قوه تخیل کودک را بیشتر تحریک می کند. مثلاً شاید یک تکه چوب که می توان از آن به عنوان شمشیر یا عصا استفاده کرد بیشتر از یک عروسک با لباس های گران قیمت که فقط می توان یک شخصیت داشته باشد به خلاقیت کودک شما کمک کند.
اما یکی از نکات بسیار مهم که والدین باید آن را مورد توجه قرار دهند انتخاب اسباب بازی برحسب سن کودک است . یعنی یک اسباب بازی که کودکی دو ماهه را سرگرم می کند نمی تواند یک کودک دو ساله را سرگرم کند و بالعکس. کودکان همگام با رشد خود به محرک های متفاوتی نیاز دارند و انتخاب اسباب بازی بایستی براساس نیازهای متغیر آنها باشد. تناسب داشتن اسباب بازی انتخاب شده با سن کودک بسیار مهم است. اگر اسباب بازی خیلی پیشرفته باشد کودک نمی داند چگونه با آن بازی کند و لذت زیادی از آن نمی برد ، اگر هم بسیار ابتدایی باشد حوصله کودک زود سر می رود. کودک خردسال به اسباب بازی هایی نیاز دارد که حواس پنجگانه او را تحریک کند.
تاثیر بازی بر شخصیت کودک
بدینگونه بازی کردن میتواند اینطور بر شخصیت کودک تأثیرگذار باشد:
1- وقتی کودک در پی نیازهای غریزی خود رها میشود، ساز و کارهای درونی و بیرونی او همه فعال میشوند، آرامش درونی مییابد، تمرکز میکند، فکرش را به کار میاندازد و خلاقیتش را بروز میدهد.
2- آرامش کودک از او شخصیتی سالم و خوشبین و آیندهنگر میسازد.
3- وقتی تمرکز میکند، قدرت برنامهریزی و سیاستگذاری را تمرین میکند. کودکانی که تمرکز را بیاموزند در بزرگی مدیرانی بزرگ و موفق خواهند شد.
4- وقتی میاندیشد به راهکارهای بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت دست مییابد.
تاثیر بازی و سرگرمی بر رشد کودک
تاثیرات بازی و سرگرمی بر رشد کودک، موردی انکار ناپذیر است. ارزش بازی در زندگی کودک را میتوان در جنبههای هوشی، حسی، حرکتی، عاطفی و روانی مورد بررسی قرار داد. شاید آشکارترین اثر بازی در رشد جسمی و حرکتی کودک باشد، اما مشاهدهی تاثیرات هوشی و حسی کودک تا اندازهای مشکل است. زیرا به راحتی قابل مشاهده نیست. چیزی که همواره پژوهشگران سعی بر اثبات آن داشتند، نقش بازی در رشد جنبه های شناخت و آگاهی، عزت نفس، ابعاد عاطفی، خلاقیت و اخلاق کودک بوده است. بازی در رشد همه جانبهی کودک نقش مهم داردو از همان اوایل کودکی باعث شناخت بهتر محیط میشود. بازی وسیله ای است برای آنکه کودک به خوبی دریابد که با دنیای خارج از ذهن خود چگونه باید ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر بازی عمده ترین شکل فعالیت کودک و مناسبترین شکل برای پرورش ابعاد مختلف وجودی و شخصیتی است. اما در هنگام بازی باید اصولی در نظر گرفته شود که به طور اختصار عبارتند از نوع اسباب بازی کودک، همبازی کودک، محیطی که کودک در آن بازی میکند و مدیریت زمان در نظر گرفته شده برای آن. بازی برای کودک بسیار اهمیت دارد و عاملیست برای فعالیت های ذهنی، عقلانی، اجتماعی و سلامت او… کودکی که سالم باشد نمیتواند بازی نکند و برای بازی کردن تن به هر کار و تلاشی میدهد. بسیاری از معلمان و والدین بازی را وقت تلف کردن میدانند و ذهن خود را محدود به راههای تربیتی بوروکرات و قدیمی کردهاند. متاسفانه این دسته از معلمین و والدین این نکته را درک نمیکنند که بازی نکردن نه تنها برای تربیت و رشد کودک مفید نیست ، بلکه او را از موفقیت های یادگیری که برای تکامل او ضروری است محروم میکند. به گفتهی یکی از بزرگان حوزهی روانشناسی کودک به نام میلی چات ، بازی کردن به کودک کمک میکند تا به انسان تبدیل شود. بازی تنها یک سرگرمی کودکانه نیست بلکه عاملیست که در رشد و تکامل کودک بسیار ضروری است. با پیدا کردن درک درستی از این مهم میتوان کودک را به سوی تاثیرات مثبت بازی سوق داد.با شناختی که از وضعیت روانی کودک داریم، میتوانیم بازی مناسبی را با او انجام دهیم؛ برای مثال اﮔﺮ ﺑﻪ ﻛﻮدک پنج، شش سالهای ﻛﻪ از ﺗﺎرﻳﻜﻲ میﺗﺮﺳﺪ، ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺪﻫﻴﻢ در یک اﺗﺎق ﺗﺎرﻳﻚ ﻗﺎﻳﻢﺑﺎشک ﺑـﺎزی ﻛﻨـﺪ، ﺑـﻪ او کمک میﺷـﻮد ﺑـﺮ ﺗﺮﺳـﺶ از ﺗـﺎریکی ﭼﻴـﺮه ﺷـﻮد.
نقش بازی در رشد اجتماعی کودک
از بعد رشد اجتماعی، تعامل در بازی با دیگر کودکان، کودک را قادر میکند تا تصورش را از خود و دیگران به صورت عام رشد دهد. کودکی که بازی میکند نقش خود را به طور مرتب تغییر میدهد و مجبور میشود چشمانداز خود را نیز متفاوت سازد. در بازیهای گروهی که مقررات و قواعد دارند، بازیکن باید نقش دیگر بازیکنان را بداند و همچنین توانایی برعهده گرفتن نقش دیگران را در خود رشد و توسعه دهد تا از طریق پیشبینی آنچه در آینده اتفاق میافتد، بتواند رفتار خود را با آن سازگار کند. کودک شروع به ارزیابی تواناییهای خود در مقابل دیگران میکند و هویت یا تصور از خود را بهبود میبخشد. کودکانی که با دیگر بچهها بازی میکنند، هویت خود را بهتر کشف میکنند. آنها از طریق بازی کردن نقشهای متنوع بزرگسالان، مقررات اجتماعی و معیارهایی که رفتار بازیگر را تنظیم میکند، میآموزند. بازیگر باید یاد بگیرد که به قواعد بازی، حتی زمانی که انگیزههای آنی او را به سوی یک رفتار کاملا متفاوت سوق میدهد، پایبند باشد.